Call4Service
Contact
0172 44 67 89 Service-Hotline
Nieuwsbrief
Jungheinrich Geschiedenis

De geschiedenis van Jungheinrich

Wij zijn de makers van de interne logistiek. Met visie, vakmanschap, oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en ondernemerschap realiseren we uw optimale goederenstromen. Dat is wat ons al sinds het prille begin kenmerkt.

Onze oprichter Dr. Ing. Friedrich Jungheinrich was een Hamburgse pionier met een jarenlange ervaring uit het import- en exportbedrijf van zijn vader. De problemen van de ongemechaniseerde logistiek leerde hij in het begin van de twintigste eeuw letterlijk uit eerste hand kennen.

Jungheinrich Ameise 55

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog voorzag hij dat de groei van de goederenstromen een vlucht zou nemen. In 1948 start hij met de productie van steekwagens en palletwagens – toen nog onder de naam ‘Ameise’: Duits voor de vlijtige werker onder de dieren, de mier.

Geschiedenis: tijdlijn 1 - bedrijf

Fabriek in 1953

Zodra hij in 1953 de activiteiten onderbrengt in een apart bedrijf (H. Jungheinrich & Co Maschinenfabrik) gevestigd in Hamburg, gaat het snel. De Ameise 55 elektrische heftruck gaat in productie en nog datzelfde jaar opent hij de eerste verkoop- en servicevestiging in Mülheim (roergebied). Drie jaar later beginnen de eigen ontwikkelingen en productie van elektromotoren. Hermann F. Jungheinrich Gesellschaft mbH wordt in Oostenrijk opgericht als eerste buitenlandse verkooponderneming. Vele andere buitenlandse verkoopondernemingen volgen hierna. 

De reachtruck

De grondprijzen in Europa beginnen te stijgen en door de sterke economische opleving groeien bedrijven in een razend tempo uit hun jas. Friedrich Jungheinrich komt met het antwoord: de reachtruck. De in- en uitschuivende mast zorgt er niet alleen voor dat heftrucks kleiner worden, ook kunnen ze hoger tillen. Smallere gangpaden en hogere magazijnen: de visie van Friedrich Jungheinrich zou 65 jaar later nog steeds bepalend zijn in het denken van experts over magazijninrichtingen.

Geschiedenis: reachtruck

Innovaties

1958 is het jaar waarin er een nieuwe fabriek in Hamburg – Wandsbek geopend wordt. Tot op heden is dit de vestigingsplaats van het hoofdkantoor van het Jungheinrich concern. Het in gebruik nemen van deze fabriek is het begin van een innovatieve periode. 
In dit zelfde jaar introduceert Jungheinrich zijn eerste diesel vorkheftruck: de Ameise 65 DFG 15 G. 

De innovaties stapelen zich op: in 1960 volgt de eerste disselstapelaar, de “Ameise Junior” waardoor het gebruik van pallets voor kleinere bedrijven mogelijk wordt. In 1962 wordt een onbemande heftruck met inductiegeleiding geïntroduceerd. Dit is de start van automatisering in interne transportmiddelen. En in 1968 geeft Friedrich Jungheinrich opdracht voor de bouw van een hoogbouw- en smalle gangentruck, de ETX. De truck wordt kort na zijn dood (1968) succesvol geïntroduceerd. 

(Milieuvriendelijke) ontwikkelingen

In de jaren ’70 winnen de supermarkten verder terrein op de kruideniers. Daarom worden in 1972 de orderpicktrucks geïntroduceerd. In 1982 volgt het automatische opslagsysteem ARS waar in 1984 automatische orderverzamelsystemen bij komen. Dit is het begin van onze automatiseringskant. In hetzelfde jaar wordt de eerste heftruck zonder bestuurder aangeboden: onze eerste AGV (automated guided vehicle).

Tussendoor beginnen we met de levering van onze eigen magazijnstellingen: een lang gekoesterde wens om de hele interne logistiek te kunnen verzorgen. Daarnaast wordt er gestart met het huur en occasion gedeelte, en wordt ’s werelds eerste driewiel vorkheftruck met aandrijving op alle wielen geïntroduceerd. Hier komt bij dat er in 1987 een nieuwe generatie Retrak® reachtrucks wordt gepresenteerd wat zorgt voor een nieuwe dimensie in ruimtebesparende opslagtechnieken. 

Het milieubewustzijn neemt in de jaren ’90 toe. We ontwikkelen AC-draaistroomtechniek en energieregeneratie. Daarnaast is dit het jaar dat Jungheinrich een beursgenoteerd bedrijf wordt. Voor het einde van de 20ste eeuw zijn al onze fabrieken gecertificeerd volgens ISO norm 9001 en wordt het Jungheinrich milieuprogramma gecertificeerd volgens het DIN ISO-norm 14001. Ook wordt er een nieuwe generatie milieuvriendelijke diesel- en LPG-heftrucks gepresenteerd die als eerste in de markt worden aangeboden met hydrostatische of hydrodynamische aandrijvingen.

ETV 216i lithium-ion reachtruck

Lithium-ion

In de 21ste eeuw wordt er een nieuwe techniek ontwikkeld gericht op het voortbewegen van de trucks: de lithium-ion techniek. Dit zorgt ervoor dat wij in 2018 de eerste reachtruck met geïntegreerde lithium-ion accu op de markt brengen: de ETV 216i. Deze wordt opgevolgd door de eerste, met lithium-ion geïntrigeerde stapelaar de ERC 216zi. De 21e eeuw brengt ook andere ontwikkelingen zoals fly-by-wire besturing, hoogfrequent-acculaders, de eerste vorkheftruck met draaibare cabine en de invoering van een CO2-neutrale servicedienst door een combinatie van reductie en compensatie voor onvermijdelijke emissies. 

In 2021 vond er nog een mooie ontwikkeling plaats: de overname van Autonome Mobiele Robots (AMR) specialist arculus GmbH. Hiermee wordt er een uitbreiding gedaan op het gebied van automatisering.  

Om al deze ontwikkelingen te kunnen realiseren zijn er in de loop van de tijd verschillende fabrieken gebouwd en in gebruik genomen. De bekendste fabrieken in Duitsland staan in Norderstedt, Lüneburg en Hamburg. Daarnaast bevindt zich in China (Quingpu) sinds 2013 ook een fabriek voor de productie in de Chinese markt. 

Geschiedenis: tijdlijn 2 - producten

Software

In 2009 wordt 25% van de Oostenrijkse warehousemanagement software-ontwikkelaar ISA GmbH overgenomen wat uiteindelijk leidt tot de volledige overname in 2013. Dit zorgt ervoor dat er in 2010 begonnen kon worden aan de ontwikkelen van eigen software, zoals WMS en vlootbeheer-software, met als doel dit te koppelen aan de truck. De koppeling zorgt voor een enorme impuls: voor de automatisering van heftrucks én in de verhoging van de omslagprestaties.

Onze RFID-plaatsbepaling wordt de norm in smalle gangen trucks. Gedreven door de opkomst van e-commerce logistiek wordt onze magazijnnavigatie bovendien dé trend voor het terugdringen van orderpickfouten.

Jungheinrich Nederland

Sinds 1964 bevindt zich ook een vestiging in Nederland. Deze vestiging bestaat al ruim 55 jaar en is gevestigd in Alphen aan den Rijn. In 2009 vond de opening van het nieuwe opleidingscentrum voor scholingen, heftrucktrainingen en veiligheidscursussen plaats. Een dienst waar veel gebruik van wordt gemaakt.

In 2011 werd onze financiële afdeling Jungheinrich Financial Service (JFS) opgericht. JFS biedt klanten verschillende lease-oplossingen voor magazijnstellingen, heftrucks en gebruikte heftrucks. Zo kunnen wij voor elke onderneming een passende financiële regeling verzorgen.

Het grootste deel van de medewerkers van Jungheinrich Nederland bestaat uit servicemonteurs. Hierdoor levert Jungheinrich de grootste batterijservice in Nederland. Deze batterijservice werd in 2023 nog CO2-neutraler door de introductie van de eerste, volledig elektrische servicebus: de Volkswagen ID.Buzz Cargo. 

Jungheinrich Nederland 1974

Allesomvattende visie

Onze nieuwe divisie Logistic Solutions realiseert totale magazijnen, voorzien van trucks, stellingen, terminals én software. Magazijn automatisering, adviezen over goederenstromen, opleiding van uw personeel en algehele service: met onze allesomvattende visie profiteren vandaag de dag wereldwijd duizenden logistieke operaties van onze optimalisaties. Dit wordt gedaan vanuit 41 directe verkooplanden met meer dan 20.000 medewerkers, waarvan 5.400 servicemonteurs. 

Heeft u nog vragen?