Bij het kiezen van een geschikte heftruck is het ook belangrijk om naar de heftruckbanden te kijken. Ze hebben een directe invloed op de prestaties, veiligheid én de onderhoudskosten van een heftruck. Maar hoe bepaalt u welke band het beste past bij uw inzet?
Er zijn grofweg drie typen banden: volrubberbanden, luchtbanden en massieve banden. Elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen, afhankelijk van de inzet en werkomgeving.
Volrubberbanden – of super elastic banden – zijn in Nederland de meest gekozen band voor heftrucks. Dit type band is opgebouwd uit drie lagen rubbermengsels en worden ook wel compounds genoemd. Deze lagen bestaan uit een harde laag een harde laag (het voet- of hielrubber), een zachte, schokabsorberende comfortlaag in het midden en een slijtvast loop- en zijvlak voor de buitenkant. De buitenzijde van een heftruckband is meestal voorzien van een profiel. Ze bepalen in hoge mate de rolweerstand, de veerkracht en de rijeigenschappen.
Daarnaast is de vorm belangrijk. Een ruwe, oneffen binnenkant van het voetrubber heeft bijvoorbeeld een negatieve invloed op de overdracht van krachten. Scherpe kanten in het profiel kunnen leiden tot scheuren in de slijtlaag. Zeker bij een intensieve heftruck inzet. Volrubberbanden combineren de goede eigenschappen van massieve banden met die van luchtbanden. Een van de voordelen van dit type band is dat ze niet lek kunnen raken.
Warmteopbouw en roetdeeltjes
Het grootste probleem voor deze banden is de warmteopbouw. Wanneer een band tijdens de inzet het zwaar te verduren krijgt – door hoge snelheden, lange transportafstanden en zware lasten – bouwt zich warmte op in de band. Als die warmte niet kan worden verwerkt, gaat het vulkanisatieproces van het rubber verder en wordt de kwaliteit van de band permanent beschadigd.
Om de hitte die tijdens de inzet ontstaat zoveel mogelijk te absorberen, worden ook roetdeeltjes toegevoegd aan de band. Roet heeft een absorberende eigenschap en dat voorkomt overmatige slijtage. Bovendien geven de roetdeeltjes de band meer slijtvastheid, een lagere rolweerstand, en beschermen ze de band tegen UV-straling, die veroudering veroorzaakt. Een nadeel van roetdeeltjes is dat ze zwarte strepen veroorzaken op de bedrijfsvloer.
Werkt u in een omgeving waar hygiëne of een schone vloer belangrijk is, zoals in de voedingsindustrie of farmacie? Dan zijn non marking banden een must. Deze heftruckwielen bevatten geen roetdeeltjes en laten dus geen zwarte strepen achter. Ze zijn iets duurder en kunnen een kortere levensduur hebben, maar voorkomen vervuiling van de werkvloer
Luchtbanden bieden de beste schokdemping en zijn geschikt voor oneffen of buitenomgevingen. Ze hebben een luchtkamer en zorgen dat overbelasting van de rug van de chauffeur wordt voorkomen. Dit type band is wel gevoeliger voor lek rijden en vereisen regelmatig onderhoud.
Massieve banden, ook wel cushion banden of vokollan banden genoemd, hebben een hoog draagvermogen bij kleine inbouwmaten. Omdat de schokdemping vanwege het harde stijve loopvlak minder goed is, worden ze meestal alleen binnen, op gladde vloeren ingezet. Sommige zware heftrucks maken echter ook gebruik van dit type band.
In de praktijk zorgen de verschillen in rolweerstand, stabiliteit en rijgedrag er gezamenlijk voor dat het werk met de ene band makkelijker en veiliger kan worden uitgevoerd dan met de andere band. De genoemde factoren bepalen ook samen het energieverbruik. Daarbij dient ook rekening gehouden te worden met onderstaande factoren:
Kijkend naar de vele factoren, wordt al snel duidelijk dat de ideale band niet bestaat. Een zeer comfortabele band heeft immers meestal een hogere rolweerstand, waardoor de heftruck meer energie verbruikt en de band sneller slijt. Een zuinige band daarentegen is slijtvaster, maar ook stugger. En dat is dan weer merkbaar in het comfort. De definitieve bandenkeuze zal altijd een compromis zijn. Laat u daarom goed adviseren en kies een band die past bij uw inzet.