Banner DHL Ricoh ISM

DHL Supply Chain Benelux

Schadebedrag met 35% schade gedaald

''Deze vestiging in Bergen op Zoom is een CBR-erkende opleidingslocatie”, vertelt trainer Freek van Rooijen, één van de negen trainers bij DHL Supply Chain Benelux. “Ik heb nu 220 namen in de vlootbeheersoftware ISM Online staan en die volgen we op de voet om daar waar nodig bij te kunnen sturen.''

Met 160 geautoriseerde chauffeurs voor palletwagens, 106 bij de reach- en 155 bij de heftrucks (een aantal medewerkers mag op meerdere trucktypen rijden) is er al menig trainingsuurtje omgevlogen. Dat het lonend is, blijkt wel uit het lage aantal truckincidenten en de daling van de schadekosten in het enorme distributiecentrum. “Wij verzorgen de Europese logistiek voor Ricoh, dat hoogwaardige en daarmee kostbare, multifunctionele printers en aanverwante producten produceert”, vervolgt Freek. “We willen natuurlijk het schadebedrag zo laag mogelijk houden. Om dat te bereiken werken we onder andere met een beloningssysteem; als we drie maanden op rij onder de schade-target blijven, wordt de hele site getrakteerd op friet of ijs.”

Prestaties zichtbaar voor iedereen

Wat de stand van productschades is, kan iedereen in het DC duidelijk zien. Er hangen vier kolommen die met kleurrijke ballen worden gevuld en zo de actuele stand aangeven: productschade, truck- en gebouwschade, percentage 5S en het aantal incidenten. Op het moment van ons bezoek is het 31 maart en staat het ballenniveau van de productschade nog net onder de vastgestelde target. “Het lijkt erop dat we ook deze maand goed zitten”, voorspelt Freek van Rooijen voorzichtig.

Testimonial DHL Ricoh ISM “De positieve trend zien we op jaarbasis terug. Sinds 2011 is het totale schadebedrag met 35% gedaald."

DHL bereikt de kwaliteitsverbetering niet alleen door het opleiden en de herhalingsexamens als een certificaat na 5 jaar is verlopen. Ook vallen alle trucks onder de vlootbeheersoftware ISM Online. Hiermee kan Freek als hoofdgebruiker de juiste personen autoriseren en ziet hij tevens de gebruiksstatus van de trucks. Tellerstanden, schokniveaus, aanrijdingen, bezettingsgraad, alles is zichtbaar. “Bij hele grote schokken valt de truck stil en moet de supervisor hem weer vrijgeven. De lichtere schokken registreren we ook, maar de truck blijft dan wel gewoon functioneren. Als bepaalde chauffeurs meer meldingen opleveren dan anderen, bespreken we met hen waar dat door komt.”

Opbouw in autorisaties

Door het gebruik van ISM Online kunnen de chauffeurs met hun bedrijfspas alleen die trucks starten die bij hun vaardigheden horen. Dat geldt ook voor uitzendkrachten, al is de chauffeursstatus niet voor iedereen haalbaar. Iedere nieuwe uitzendkracht moet met een heftest eerst laten zien wat het kennis- en ervaringsniveau is. De lat ligt hoog bij DHL: tussen de 60 en 70% blijkt onvoldoende geschikt. “Daarbij hanteren we ook een logische opbouw in doorgroeimogelijkheden en de daaraan gekoppelde autorisaties”, vervolgt Freek van Rooijen. “Een nieuwe medewerker begint nooit direct in de functie van chauffeur intern transport (ITM), maar wordt eerst ingezet op andere taken. Bij voldoende inzet en ervaring kan een medewerker doorgroeien naar chauffeur ITM. Door de ervaring uit de vorige functie weet de chauffeur wat belangrijk is voor het gehele proces. Zo krijg je uiteindelijk de echte toppers op de juiste plek.”

Vraag direct een adviesgesprek aan!

Ook interessant

Heeft u nog vragen?