Magazijninrichting projectmanagement

Het voordeel van de projectcoördinator

Bedrijven nemen uitgebreid de tijd om te beslissen over nieuwe investeringen in hun magazijn. Wanneer de beslissing eenmaal genomen is, moet het inrichten van het magazijn en alle andere werkzaamheden van het project zo vlot mogelijk worden gerealiseerd en afgerond. Onze projectcoördinatoren zijn als logistieke spin in het web verantwoordelijk voor de planning en uitvoering.  

Levertijd en planning

Het belangrijkste aandachtspunt voor de projectcoördinator is de levertijd van de nieuwe magazijnstellingen, de intern transportmiddelen en eventuele magazijnsoftware zoals een warehouse management systeem (WMS). Een ander aandachtspunt is de nauwkeurige planning van de montage en installatie. Uit de planning volgen namelijk de tijdstippen waarop alles aanwezig en operationeel moet zijn. In de praktijk komt het erop neer dat op de eerste dag de componenten arriveren en dat op de tweede dag de montage en de installatie start. Dit betekent dat op dag twee de monteurs en de hulpmiddelen, zoals hoogwerkers en hefmiddelen, aanwezig moeten zijn.

Magazijninrichting banner (1)

Afstemming vereist

De bouw van het magazijn vereist een zorgvuldige afstemming met u en het bouwbedrijf. Als de vrachtauto’s met magazijn stellingen op de bouwplaats arriveert, moet die wel gelost kunnen worden. Als het gaat om grote projecten waarbij meerdere vrachtauto’s met componenten worden ingezet, is het belangrijk om de volgorde van aanvoer nauwkeurig te plannen.

Als het gaat om grote projecten waarbij meerdere vrachtauto’s met componenten worden ingezet, is het belangrijk om de volgorde van aanvoer nauwkeurig te plannen. Om ervoor te zorgen dat de monteurs direct aan de slag kunnen, moeten in ieder geval de staanders en liggers aanwezig zijn. Pas daarna kunnen andere componenten zoals aanrijdbeveiligingen, gaaswanden of vlonders worden gemonteerd.

Behalve goed overleg en afstemming met u en het bouwbedrijf is ook een goede samenwerking met de fabriek en het transportbedrijf vereist. Magazijn stellingen komen meestal uit het buitenland en leggen honderden kilometers af voordat ze in Nederland zijn. Het loont de moeite om met zoveel mogelijk volle vrachtauto’s te rijden waardoor de transportkosten laag blijven. Om dat te bereiken worden de standaard leveringen van verschillende klanten tot één transport gecombineerd.

Knap staaltje vakwerk

Onze projectcoördinatoren houden continu het overzicht en anticiperen tijdens iedere fase op eventuele veranderingen. Het uiteindelijk voltooien van het magazijn door de installatie van alle intralogistieke systemen en het feilloos laten functioneren van de trucks is een belangrijke taak van de coördinator. Met zoveel complexe onderdelen en externe factoren is het efficiënt inrichten van een magazijn nog een knap staaltje logistiek vakwerk.


Heeft u nog vragen?