Call4Service
Contact
0172 44 67 89 Service-Hotline
Nieuwsbrief
Heftruck snelheid Jungheinrich

Heftruck snelheid

De inzet bepaalt de snelheid van een heftruck

Productiviteit en veiligheid verhogen in het magazijn.

Om een zo hoog mogelijke productiviteit te halen, moet het intern transportmaterieel zijn ingesteld op maximale rijsnelheden. Het is een veel voorkomend misverstand in de logistiek. De maximumsnelheid is altijd afhankelijk van de specifieke inzetsituatie. De juiste instellingen en slimme assistentiesystemen helpen de productiviteit én de veiligheid te verhogen.

Soms helpt een maximale rijsnelheid de efficiëntie en productiviteit van een logistieke operatie te vergroten. Bijvoorbeeld in magazijnen waar autonome heftrucks, AGV’s, goederen over langere afstanden verplaatsen. De ‘topsnelheid’ van die geautomatiseerde trucks is echter per definitie al begrensd en lager dan de maximale snelheid die in een manuele inzet mogelijk is. Voor manueel bediende hef- en magazijntrucks geldt dat jagen juist zelden lonend is.

Snelle heftrucks niet altijd efficiënter 

Een maximale rijsnelheid heeft alleen zin als er een onbelemmerde rijweg is van minimaal 75 meter. In de meeste magazijnen moet de chauffeur regelmatig remmen en opnieuw accelereren. Alle ‘winst’ valt dan in één klap weg. Bovendien komt de veiligheid op de vloer in gevaar door te hoge snelheden en vraagt een gehaaste rijstijl om meer aanpassingen door de chauffeur. Het tijdverlies dat hij daardoor oploopt, haalt hij vervolgens nooit meer in.

Heftruck snelheid begrenzen

Wie productief wil werken zonder de veiligheid in gevaar te brengen, kan daarom beter de snelheid van de heftruck begrenzen en kiezen voor een rijsnelheid die in de buurt ligt van de gemiddelde snelheid. Voor reachtrucks en heftrucks met een capaciteit tot 2 ton is dat 11 km per uur, voor 4-wiel heftrucks met een capaciteit van meer dan 2 ton 14 km per uur. Bij meerij palletwagens levert een snelheid van ongeveer 10 km/h de beste resultaten op.

Zuiniger, veiliger en productiever werken

Over het algemeen leveren een iets lagere topsnelheid en een beheerste rijstijl een energiebesparing op van 20 tot 30 procent. Zonder dat dit ten koste gaat van de productiviteit. Ook neemt de kans op aanrijdingen af als de snelheid is begrensd. Zowel de chauffeur als zijn collega’s hebben immers meer tijd om te reageren op onverwachte situaties.

Slimme assistentiesystemen voor heftrucks

Om de veiligheid verder te verhogen, zijn er verschillende assistentiesystemen die – indien nodig – ingrijpen en de snelheid (tijdelijk) beperken. Zo past curveCONTROL de snelheid van de heftruck in bochten automatisch aan, afhankelijk van de last en de stuurhoek. Het assistentiesysteem driveCONTROL regelt automatisch de snelheid van de truck, afhankelijk van de actuele hefhoogte. Voor omgevingen waar zowel binnen als buiten wordt gereden biedt de Indoor/Outdoor Sensor hulp. De sensor detecteert waar een heftruck zich bevindt en regelt op basis van die locatie de maximaal toegestane snelheid. zoneCONTROL verdeelt het magazijn in zones en grijpt in als een specifieke situaties daarom vragen. Bijvoorbeeld door automatisch te remmen, of door de rijsnelheid te begrenzen.

ook interessant

Heeft u nog vragen?