onderhoud verbranders banner

Onderhoud verbranders

Onderhoud van uw verbrandingsheftruck is niet alleen ter behoud van de machine maar draagt ook bij aan een veiligere werkomgeving. Aandacht geven aan uw truck, in de zin van schoonmaken en -houden, is niet alleen om de truck er netjes uit te laten zien, maar ook om schade en dure reparaties te voorkomen.

Verbrandingsheftrucks zijn op te delen in twee categorieën. De dieselheftruck en de LPG heftruck. Onderhoud van uw truck is erg belangrijk. Kleine gebreken kunnen in een vroeg stadium herkend worden. Door op tijd contact op te nemen met een monteur, kunnen dure reparaties of gevaarlijke situaties voorkomen worden. Volg onze checklists voor optimaal onderhoud van uw verbrandingsheftruck.

Checklist onderhoud verbrandingsheftrucks

  • Schoon spuiten met lucht. Dit is de meest effectieve manier van de truck schoonmaken. Opgehoopt vuil blijft lang nat, wat weer leidt tot onnodige roestvorming. Een (beginnende) olielekkage kruipt door het vuil wat op zijn beurt het vinden van de lekkage bemoeilijkt. Blaas een truck op de daarvoor geschikte plaats schoon. LET OP! Blaas de radiateur altijd tegen de normale stromingsrichting in schoon. Dit om te voorkomen dat het opgehoopte vuil alleen maar vaster komt te zitten.
  • Schoon spuiten met water. Het alternatief, een stoomreiniger, heeft als nadeel dat vocht tot elektrische problemen kan leiden. Vooral ontstekingssystemen en boordcomputers zijn hier gevoelig voor. Daarnaast zal de enorme kracht van de straal de lamellen van de radiateur dichtvouwen waardoor de nodige koellucht er niet meer doorheen kan stromen. Enige terughoudendheid is hier aanbevolen. Het is heel belangrijk om de truck na het reinigen door te smeren volgens het smeerplan. 

Dagelijks en wekelijks heftruck onderhoud

  • Nu de truck relatief schoon is kunt u zonder uzelf erg vies te maken het dagelijks/wekelijks onderhoud uitvoeren. Gebruik hiervoor smeermiddelen conform de in de gebruikershandleiding voorgeschreven specificaties.
  • Het motoroliepeil controleren als de motor koud is en horizontaal staat, dus niet op een helling. Afvullen tussen minimaal en maximaal niveau.
  • Het niveau van de koelvloeistof moet tussen min. en max. staan. Boven max. afvullen zal tot het overkoken van de motor leiden zodra de motor warm wordt. Indien er te weinig koelvloeistof is, is de koeling niet meer gewaarborgd. LET OP! Koelsystemen staan tijdens gebruik onder druk en zijn heet. Indien bijvullen noodzakelijk is, open het koelsysteem dan ook alleen bij een koude motor. Het openen van een heet en onder druk staand koelsysteem, kan tot ernstige brandwonden leiden.
  • Schone ruiten zien er niet alleen netjes uit, ze zorgen ook voor goed zicht op de omgeving en zorgen dus voor meer veiligheid. Controleer dan ook het ruitensproeiervloeistof niveau en vul zo nodig bij.

Wilt u meer informatie over de dagelijkse en wekelijkse controle van uw verbrandingsheftruck.

Download hier de onderhoudskaart verbranders

Ook interessant

Heeft u nog vragen?