Welke heftrucktype past bij welke transporttaak?

Welke soort heftruck past bij welke transporttaak?

Elektrische palletwagen EJE220r / heftrucks

Palletwagens

Palletwagens zijn bedoeld voor het horizontaal transport van pallets, en te onderscheiden in handmatig aangedreven modellen (de hand palletwagen of hand pompwagen) en elektrische uitvoeringen. Als de transportafstanden en – in mindere mate – de inzetfrequentie en het gewicht van de last beperkt zijn, kan worden gekozen voor een hand palletwagen. Ook in de laadbak van de vrachtauto biedt de hand palletwagen voordelen; enerzijds dankzij zijn lichtere gewicht, anderzijds dankzij zijn compacte maatvoering, die garant staat voor een minimale manoeuvreerruimte. 

Naarmate de transportafstanden groter worden, biedt een elektrisch aangedreven palletwagen een meer efficiënte oplossing. Deze palletwagens zijn voorzien van een elektromotor die het rijden en heffen van de last regelt. Dankzij de elektromotor hebben elektrische palletwagens ook een groter draagvermogen dan hand palletwagens. Bij het transport van zwaardere lasten voorkomt de elektromotor zwaar en lichaamschadelijk trekken en duwen. Elektrische palletwagens zijn er in meeloop- en meerij uitvoeringen. Voor de echt lange afstanden en een veelvuldige inzet, biedt de meerij mogelijkheid extra verlichting.

Vraag meer INFORMATIE aan >

Stapelaar EJC 112

Stapelaar

Stapelaars bieden de mogelijkheid om de last zowel horizontaal als verticaal te transporteren. Zeker wanneer het aantal te verplaatsen pallets, de hefhoogte en het gewicht van de te verplaatsen last beperkt zijn, is de stapelaar een handig, kostengunstig en intuïtief hulpje. De bediening van is vrijwel identiek aan die van een elektrische palletwagen, waarbij alle bewegingen met behulp van een dissel worden gestuurd. De last bevindt zich vrijwel geheel binnen de contouren van de truck. Hierdoor is er beduidend minder contragewicht vereist dan bijvoorbeeld bij de heftruck, en kan de stapelaar ook in krappere ruimten prima uit de voeten. Doordat de steunarmen van de stapelaar onder de stelling rijden om een pallet in of uit te slaan, dient op het onderste stellingniveau overigens wel extra ruimte vrijgehouden te worden.

In grote lijnen onderscheiden we twee typen stapelaars: smalspoor en breedspoor. Bij smalspoorstapelaars zijn de steunarmen van de truck zo dicht op elkaar geplaatst, dat de vork in de laagste stand op de armen rust en uitsluitend enkeldeks pallets kunnen worden getransporteerd. Breedspoorstapelaars kunnen ook dubbeldekspallets aan, doordat de vork in de laagste stand tussen de steunarmen van de truck valt. Ook stapelaars zijn er in meeloop- en meerijd uitvoering. Naarmate de rijafstanden groter zijn, biedt meerijden extra comfort voor de bediener.

Vraag meer INFORMATIE aan >

Elektrische heftruck EFG430s

Heftrucks

Als de inzetfrequentie stijgt, de goederen op hogere hefhoogtes worden in- en uitgeslagen, of het gewicht van de lasten te groot is voor een stapelaar, biedt de vorkheftruck uitkomst. In grotere magazijnen, waar meer pallets worden verplaatst, levert de hogere snelheid van de heftruck (vergeleken met een stapelaar) bijvoorbeeld extra productiviteit op. Ook heftrucks verplaatsen lasten zowel horizontaal als verticaal. Waar de bediener bij een stapelaar achter de truck loopt of meerijdt, zit de chauffeur bij de heftruck óp de truck. Dat maakt de heftruck geschikt voor een meer intensieve inzet. Bovendien zijn de hefcapaciteiten en hefhoogtes van vorkheftrucks groter dan die van stapelaars.

De last wordt via de vork (of ander lastopnamemiddel) geheven. Dit lastopnamemiddel is opgehangen aan het vorkenbord, dat hydraulisch langs de mast naar boven wordt bewogen. Om kantelen te voorkomen, is de truck voorzien van een contragewicht. Dat maakt dat een heftruck een grotere manoeuvreerruimte nodig heeft dan een stapelaar. Afhankelijk van het ontwerp is de truck uitgevoerd met drie of vier wielen. Het aantal wielen beïnvloedt de manoevreerbaarheid en daarmee de benodigde gangpadbreedte. Heftrucks wordt aangedreven door ofwel een elektrische energiebron, of een verbrandingsmotor.

Vraag meer INFORMATIE aan >

Reachtruck ETV216i

Reachtruck

Reachtrucks combineren de voordelen van vorkheftrucks met die van stapelaars; ze zijn snel en flexibel, en hebben dankzij hun ontwerp slechts een kleine manoeuvreerruimte nodig. De benodigde gangpadbreedte voor reachtrucks is daardoor beduidend kleiner dan die voor heftrucks. Dat maakt de reachtruck tot een ideale intern magazijntruck voor magazijnen waar een hoge opslagdichtheid (en dus smallere en hogere gangpaden) en een hoge productiviteit gewenst zijn. 

De mast van een reachtruck kan via een railgeleiding in de steunarmen van de truck in- en uitgeschoven, ofwel gereacht, worden. In ingeschoven toestand blijft het lastzwaartepunt binnen de steunpoten. In uitgereachte toestand bevindt de last zich vóór de steunwielen en dient de truck zelf als contragewicht. Kenmerkend voor reachtrucks is de hoge hefhoogte, tegenwoordig tot wel 11 meter. Doordat de chauffeur dwars op de rijrichting zit, is het zicht op de rijweg en werkomgeving maximaal. Reachtrucks zijn vrijwel altijd voorzien van massieve banden. Voor een (sporadische) buiteninzet zijn ook reachtrucks leverbaar met luchtbanden.

Vraag meer INFORMATIE aan >

Orderpicktruck easyPILOT Follow

Orderpicktrucks

Orderpicktrucks zijn er in diverse varianten en bedoeld voor een inzetsituatie waarin over grotere afstanden – en eventueel op hoger niveau – orders worden verzameld. De behoefte aan en de voordelen van een orderpicker nemen toe naarmate het aantal orders dat moet worden verzameld stijgt.In grote lijnen onderscheiden we de laag heffende orderpicktrucks voor de hogere hefhoogtes, ofwel verticale orderpickers genoemd. De laag heffende orderverzameltruck kan uitstekend uit de voeten in smalle gangpaden, waarbij vaak meerdere orders tegelijkertijd (op pallets of in rolcontainers) worden verzameld. De hoog heffende orderpicker heeft daarentegen een breder gangpad nodig.

Vraag meer INFORMATIE aan >

Elektrisc trekker EZS 590

Elektrische trekkers

Trekkers zijn bedoeld om meerdere goederen horizontaal en over grotere afstanden te transporteren. De goederen worden daarbij op aanhangwagens, of in bijvoorbeeld rolcontainers geplaatst. Het concept wordt vaak gebruikt voor het bevoorraden van meerdere locaties op een productievloer, voor het transport tussen de productievloer en het magazijn, of op onder andere luchthavens. Trekkers zijn er met capaciteiten oplopend tot wel 25 ton en in talloze varianten; zowel handbediend, als instaand model, maar meestal als meerijd-uitvoering. Indien gewenst kan de trekker worden uitgevoerd met een cabine, bijvoorbeeld wanneer deze buiten – in weer en wind – wordt ingezet.

Vraag meer INFORMATIE aan >

Smalle Gangen truck EKX

Smalle gangen trucks

Smalle gangen trucks, ook hoogbouwtrucks genoemd, zijn trucks die speciaal zijn ontworpen voor – zoals de naam al aangeeft – hoge magazijnen (tot ruim 13 meter) en smalle gangpaden (ongeveer 1.500 mm). De benuttingsgraad van het magazijn is daardoor zeer hoog. In grote lijnen zijn er twee soorten smalle gangen trucks: de man-down truck en de man-up truck, ook wel combitruck genoemd. Bij de man-up smalle gangen truck wordt de bestuurder mee omhoog geheven, zodat ook op grotere hoogtes goederen kunnen worden verzameld. De man-down truck is uitsluitend bedoeld voor de in- en uitslag van goederen tot grote hoogtes.

Vraag meer INFORMATIE aan >


ook interessant

Heeft u nog vragen?