Call4Service
Contact
0172 44 67 89 Service-Hotline
Nieuwsbrief
Jungheinrich persbericht
05/01/2017

Rapport: Jungheinrich reduceert CO2 met 25%

Jungheinrich hef- en magazijntucks zijn sinds 2005 25% schoner geworden. TÜV NORD CERT analyseerde de CO2 emissies van Jungheinrich voertuigen. Uit de rapportage blijkt dat Jungheinrich de emissies in alle fases van de levenscyclus sterk heeft terug gedrongen.

Jungheinrich staat al vele jaren bekend als toonaangevend op het gebied van energiezuinigheid en duurzaamheid. De fabrikant is daardoor als enige in staat om een Tweeploegengarantie af te geven: gebruikers krijgen van Jungheinrich de garantie dat zij met de heftrucks en magazijntrucks minimaal twee ploegen achtereen kunnen werken met één acculading. De gebruikers hoeven daardoor geen milieuonvriendelijke en kostbare wisselaccu’s in te zetten.

Gebruikers met een minder intensieve inzet kunnen zelfs volstaan met kleine (dus voordeligere en milieuvriendelijkere) accu’s.

Uit een analyse van TÜV NORD CERT over de jaren 2005-2015 blijkt dat dit een erg gunstige invloed op de CO2 emissies heeft. In de gebruiksfase van Jungheinrich hef- en magazijntrucks lopen de CO2 reducties in enkele segmenten op tot maar liefst 37,8%.

Ook schonere productie

Ook in de fabricage van de voertuigen heeft het bedrijf een verdere vooruitgang geboekt. Bij de productie van LPG- en dieselvorkheftrucks ontstaat bijvoorbeeld ruim 37% minder CO2.

Jungheinrich heeft de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in haar productiefaciliteiten. In de omgeving van Leipzig en München opende het bedrijf nieuwe, hoog geautomatiseerde fabrieken voor de productie van palletwagens en smalle gangen trucks. Bestaande faciliteiten, die uit hun jasje groeiden, konden daardoor op een efficiëntere wijze worden heringericht. Ze werden gemoderniseerd met bijvoorbeeld milieuvriendelijke lakstraten, waarvan de vrijkomende warmte wordt hergebruikt voor de verwarming van panden.

Opzienbarende reductie door refurbished heftrucks

Waar voor andere heftruckfabrikanten de levenscyclus van hun producten ophoudt na de gebruiksfase, heeft Jungheinrich een uitgebreid refurbishment proces opgezet: heftrucks en magazijntrucks worden na hun werkzame leven opgehaald en overgebracht naar een centrale, Europese revisielocatie in Dresden. De machines worden hier grondig gereviseerd voor een nieuw, tweede leven als ‘refurbished Jungheinrich truck’. Deze trucks zijn regelmatig een goed alternatief voor nieuwe machines.

Het tweede leven zorgt voor een verdere vermindering van de CO2 emissies. Afhankelijk van het type, loopt de reductie op tot maar liefst 74% per gereviseerd voertuig. Omgerekend naar het totaal aantal dat Jungheinrich in 2015 op de markt bracht (zowel nieuw als gereviseerd), scheelt dat bijvoorbeeld 0,4 ton CO2 per verkochte vorkheftruck.

De onderzoekers concluderen dat in de toekomst nog grotere verlagingen mogen worden verwacht, omdat Jungheinrich het aandeel gereviseerde machines verder wil uitbreiden.

Verdere besparing in de toekomst

Gemeten over alle fasen in de levenscyclus, heeft Jungheinrich de CO2 emissies in totaal met ongeveer 25% teruggebracht. Omdat de fabrikant voorop loopt in de ontwikkeling van nieuwe technieken zoals lithium-ion accu’s en synchroon reluctantiemotoren, verwacht het bedrijf de CO2 emissies de komende jaren nog verder te kunnen reduceren. Beide ontwikkelingen kenmerken zich door meer efficiëntie en minder energieverlies. Ook introduceert Jungheinrich later dit jaar een nieuwe lijn hoog efficiënte acculaders voor zijn lithium-ion accu’s.

Heeft u nog vragen?