0172 44 67 89 Service-Hotline Gratis nummer
Contact
Nieuwsbrief
Banner slijtage vorken meten

Heftruck vorken

Er zijn verschillende soorten aanbouwapparatuur waarmee de heftruck lasten kan opnemen. De meest gebruikte aanbouwapparatuur is de vork. De vork bestaat uit twee losse lepels waarmee goederen snel en veilig worden opgenomen, als uiteraard de juiste vork is gekozen. Het maken van de keuze voor de juiste vork hangt af van meerdere zaken.

Invloed heftruck vorken op het draagvermogen

Eén van de zaken die van invloed zijn op de juiste vorkkeuze is het restdraagvermogen van de heftruck. Een truck met een restdraagvermogen van twee ton moet vorken hebben die minimaal twee ton kunnen dragen. Het draagvermogen van de vorken wordt bepaald door de dikte en breedte van de lepels, ook wel de vorksectie genoemd. Hoe groter de vorksectie, hoe hoger het draagvermogen.

Type heftruck vorken

Ook het type vork speelt een rol bij het maken van de juiste keuze. Het vorkenbord en de hoogte hiervan bepaalt welke type vork er kan worden bevestigd. Er zijn verschillende vorktypen:

FEM-/ISO-vorken

De meest gangbare vork is de FEM-/ISO-vork. Deze vork kent een gestandaardiseerde ophanging met één boven- en één onderklauw. Afhankelijk van het restdraagvermogen van de heftruck, kan er worden gekozen uit vijf FEM-categorieën:

  • FEM 1:       draagvermogen tot 1.000 kg
  • FEM 2:       draagvermogen 1.000 – 2.500 kg
  • FEM 3:       draagvermogen 2.500 – 5.000 kg
  • FEM 4:       draagvermogen 5.000 – 8.000 kg
  • FEM 5:       draagvermogen 8.000 – 11.000 kg

DIN-vorken

Ook de DIN-vork heeft een gestandaardiseerde boven- en een onderklauw. De hoek waarmee de vork aan het vorkenbord wordt opgehangen is bij dit type anders. DIN-vorken worden haaks, onder een hoek van 90 graden ten opzichte van de binnenzijde van de klauwen opgehangen. Vaak worden DIN-vorken toegepast bij zwaardere heftrucks.

Pinvorken

Voor zwaardere trucks kunnen ook pinvorken worden ingezet. Deze vorken hebben aan de bovenzijde van de vorkrug een bus, die over een grote pen in het vorkenbord wordt geschoven. Een extra bronzen bus binnenin de ophangbus maakt het verstellen van de vork eenvoudiger en voorkomt slijtage.

Terminal West vorken

De Terminal West vork is een vork die vooral bij zwaardere trucks wordt gebruikt. De haakse bovenklauw is vergelijkbaar met die van de DIN-vork. Voor de ophanging aan de onderkant, maakt de Terminal West vork gebruik van een ander concept. Via twee oren en een bijbehorende pin wordt de vork aan de onderzijde geborgd.

Heftruckvorken jungheinrich

Afmetingen heftruck vorken

Om tot de juiste vork voor de specifieke inzet te komen, is het belangrijk om te letten op de afmetingen van het vorkenbord en dan met name de hoogte hiervan. De vorkenbordhoogte bepaalt namelijk mede het te gebruiken vorktype. Ook de lengte van de vork is essentieel voor een veilige inzet. Een vork moet goederen of pallets zoveel mogelijk ondersteunen. Voor de veilige handling van een europallet (800 x 1.200 mm) is een vorklengte nodig van minimaal 1.150 mm. Voor een maximale stabiliteit van de lading dienen de lepels altijd zover mogelijk uit elkaar te staan.

Speciale heftruck vorken

Soms kan een speciale vorkuitvoering noodzakelijk zijn, bijvoorbeeld bij vochtige omstandigheden of gladde (bijv. stalen of kunststof) pallets. Een antislip-laag op de vorken kan dan wenselijk zijn. Een messing of RVS omhulsel is gewenst wanneer de inzet explosiegevaarlijk kan zijn. En waar gewerkt wordt met breekbare goederen, helpen schokabsorberende pads op de vorken schade te voorkomen. Wie twee pallets tegelijkertijd wil transporteren of dubbeldiep wil opslaan, kan kiezen voor telescopische vorken. Ook zijn er vorken met een geïntegreerde weegschaal, opklapbare vorken voor extreem krappe ruimtes en verlengvorken.

Slijtage

Welke vork er ook wordt gekozen; voor een veilige inzet is goed gebruik minstens zo belangrijk. Een dagelijkse controle hoort daarbij. Regelmatige controles helpen bij het herkennen van eventuele slijtage. Slijtage aan heftruck vorken ontstaat vaak aan de onderkant van de vork, ter hoogte van de overgang van het vorkblad naar de vorkrug. Vervorming. doorbuiging, haarscheuren en scherp opstaande randen hebben een negatieve invloed op het draagvermogen van de vork. Hier leest u hoe u de vorken kan controleren op slijtage.

Weten welke vorken passen bij uw heftruck of speciale inzet? Neem contact met ons op voor een persoonlijk advies.

Heeft u nog vragen?