Heftruckband jungheinrich

Heftruckband

Onlosmakelijk verbonden met truck en inzet

Voor elke toepassing, velgmaat en hefvermogen zijn er verschillende heftruckbanden verkrijgbaar. Een stabiele band staat garant voor productiviteit, een zachte band biedt comfort en een slijtvaste band resulteert in een lager energieverbruik, lagere inzetkosten en een lange levensduur. Maar welke is nou de juiste band? En is er überhaupt wel een ideale keuze? Vaak lijkt de aanschafprijs doorslaggevend. Echter ook hier geldt, dat goedkoop meestal duurkoop is.

Samenstelling en vorm van de band

Een volrubberband – ook wel aangeduid als SE (super elastic) band – is in Nederland de meest gekozen band voor vorkheftrucks. Om een juiste keuze te kunnen maken, is het belangrijk om alle verschillende eigenschappen van een band te begrijpen. Dat begint bij de samenstelling.

Volrubberbanden zijn opgebouwd uit drie lagen rubbermengsels, ook wel compounds genoemd, die de rolweerstand, de veerkracht en de rijeigenschappen bepalen: een harde laag (het voet- of hielrubber) voor de hiel, een zachte, schokabsorberende comfortlaag in het midden en een slijtvast loop- en zijvlak voor de buitenkant. Die buitenzijde is meestal voorzien van een profiel. Daarnaast is de vorm belangrijk. Een ruwe, oneffen binnenkant van het voetrubber heeft bijvoorbeeld een negatieve invloed op de overdracht van krachten. Scherpe kanten in het profiel kunnen leiden tot scheuren in de slijtlaag. Zeker in een intensieve inzet.

Volrubberbanden combineren de goede eigenschappen van massieve banden met die van luchtbanden. Een van de voordelen van dit type banden is dat ze niet lek kunnen raken.

Productie montage heftruckband

Warmteopbouw en roetdeeltjes 

Het grootste probleem voor volrubberbanden is de warmteopbouw. Wanneer een band het tijdens de inzet zwaar te verduren krijgt – door hoge snelheden, lange transportafstanden en zware lasten – bouwt zich warmte op in de band. Als die warmte niet kan worden verwerkt, gaat het vulkanisatieproces van het rubber verder en wordt de kwaliteit van de band permanent beschadigd. In de meest extreme situatie kan de band zelfs ontploffen.

Om de hitte die tijdens de inzet ontstaat zoveel mogelijk te absorberen, worden ook roetdeeltjes toegevoegd aan de band. Roet heeft een absorberende eigenschap en dat voorkomt overmatige slijtage. Bovendien geven de roetdeeltjes de band meer slijtvastheid, een lagere rolweerstand, en beschermen ze de band tegen UV-straling, die veroudering veroorzaakt. Een nadeel van roetdeeltjes is dat ze zwarte strepen veroorzaken op de bedrijfsvloer. Wie die strepen niet wenst, kiest non-marking banden. Bij deze banden zijn de roetdeeltjes vervangen door silica of krijt. Non-marking banden zijn prijziger en kunnen, afhankelijk van de kwaliteit, resulteren in een lagere urenprestatie.

Luchtbanden en massieve banden

Naast volrubberbanden kan er worden gekozen voor luchtbanden of massieve banden. Luchtbanden hebben een luchtkamer en geven de beste schokdemping op oneffen terrein. Dit voorkomt beschadiging van de truck en de last, en helpt overbelasting van de rug van de chauffeur tegen te gaan. Oftewel; luchtbanden bieden veel comfort. In een luchtband treedt minder warmteontwikkeling op als er grote afstanden mee worden gereden, maar de kans op lek rijden blijft uiteraard aanwezig.

Massieve banden, ook wel cushion banden of vokollan banden genoemd, hebben een hoog draagvermogen bij kleine inbouwmaten. Omdat de schokdemping vanwege het harde stijve loopvlak minder goed is, worden ze meestal alleen binnen, op gladde vloeren ingezet. Sommige zware heftrucks maken echter ook gebruik van dit type band.

Heftruckbanden 2

Altijd compromis

In de praktijk zorgen de verschillen in rolweerstand, stabiliteit en rijgedrag er gezamenlijk voor dat het werk met de ene band makkelijker en veiliger kan worden uitgevoerd dan met de andere band. De genoemde factoren bepalen ook samen het energieverbruik. Daarbij dient óók te worden gekeken naar rijafstanden, inzetomstandigheden, gewicht van de truck en de te transporteren lasten, de kwaliteit van de ondergrond en de omgevingstemperatuur. Een ruwe ondergrond heeft bijvoorbeeld meer invloed op de slijtage van een heftruckband dan een vlakke, effen vloer. En ook het rijgedrag van de chauffeur is van invloed op de mate van slijtage.

Kijkend naar de vele factoren, wordt al snel duidelijk dat de ideale band niet bestaat. Een zeer comfortabele band heeft immers meestal een hogere rolweerstand, waardoor de truck meer energie verbruikt en de band sneller slijt. Een zuinige band daarentegen is slijtvaster, maar ook stugger. En dat is dan weer merkbaar in het comfort. De definitieve bandenkeuze zal altijd een compromis zijn.

Ook interessant

Heeft u nog vragen?