Wanner kies je welke heftruck cabine

Zo kiest u de juiste heftruck cabine

Een dichte cabine beschermt de bestuurder tegen weersinvloeden en koude temperaturen. Cabines zijn in verschillende uitvoeringen te krijgen, waarbij een af fabriek cabine doorgaans de beste prestaties biedt en het best aansluit op de heftruck zelf. Bij het bepalen van de juiste cabine is het van belang om goed na te gaan hoe de inzet is samengesteld. Rijdt de heftruck voornamelijk binnen, of juist in de buitenlucht? In het geval van een gecombineerde binnen en buiteninzet: is er een groot temperatuurverschil tussen de twee zones?

Wanneer kiest u welke cabine?

Er bestaan verschillende cabines voor verschillende inzetten. Bijvoorbeeld voor in de wegenbouw, de landbouw, of containerterminals in de haven. Hoofdzakelijk zijn cabines in drie hoofdvormen te onderscheiden: cabines zonder deuren, cabines met stalen deuren en cabines met zeildoekdeuren.

Cabines zonder deuren

  • Een voorruit en een achterruit bieden bescherming tegen rijwind en tegen weersinvloeden. Bij veelvuldig  in- en uitstappen hoeft niet steeds de deur open en dicht gedaan te worden, wat tijd scheelt. Bij warm weer blijft er een goede ventilatie.
  • Cabines met stalen deuren
  • Een cabine met stalen deuren kan volledig worden afgesloten en biedt op ergonomisch gebied maximaal comfort. Bijkomend voordeel is dat een verwarmingsunit of airco-installatie kan worden geïnstalleerd. Wordt geen airco geïnstalleerd, dan is het vaak mogelijk om gedurende de zomer de deuren te demonteren.
  • Cabines met zeildoekdeuren
  • Een zeildoekcabine, met voor- en achterruit en deuren van zeildoek, biedt ook veel comfort, maar het zeildoek is niet zo duurzaam als stalen deuren. In situaties waarin niet altijd stalen deuren noodzakelijk zijn, kunnen zeildoekdeuren een slim budgettair alternatief zijn. Met de mogelijkheid om het zeildoek naar boven op te rollen, bieden deze cabines dezelfde voordelen als cabines zonder deuren. Het 's zomers demonteren van de deuren is niet nodig.

Elektrische heftruck cabine

Trillingen minimaliseren

Om chauffeurs te beschermen heeft de Europese Unie de richtlijnen ’2002/44/ EG trillingen’ uitgevaardigd. Daarmee stelt de EU het maximale volume aan ’lichaamstrillingen’ waaraan een werknemer op zijn werkplek per dag mag worden blootgesteld. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor de naleving van deze richtlijn. Trilling geoptimaliseerde cabines bieden een hogere productiviteit door langere rijtijden zonder overschrijding van grenswaarden. Als u twijfelt over de blootstelling aan lichaamstrillingen, laat een trillingsmeting uitvoeren voor 100% zekerheid.

Nog enkele cabinetips:

Grote of hoge lasten?

Overweeg de inzet van verhoogde/drankencabines om een hogere zit en daarmee meer overzicht te creëren voor de bestuurder. Schades en ongevallen vanwege slecht zicht worden hiermee voorkomen.

Containers laden en lossen?

Met een (verlaagd) containerdak rijdt uw heftruck zonder moeite in en uit containers. Het grote voordeel is dat de inhoud van containers in een enkele truckbeweging in- of uitgeslagen worden. De lading hoeft niet eerst met een palletwagen of stapelaar klaargezet te worden. Sta nog even stil bij uw mast! Een drievoudige mast biedt bijvoorbeeld veel hefhoogte bij een lage bouwhoogte.

Gekoelde of diepvries inzet? 

Diepvries cabines zijn speciaal ontworpen en aangepast om het werken in extreem lage temperaturen mogelijk te maken.

Geïntegreerde spanningsomvormer

Nog zo’n handige oplossing van Jungheinrich: aansluiten en klaar! Optioneel levert Jungheinrich geïntegreerde spanningsomvormers op cabines voor het eenvoudig aanbrengen van extra functies. Hiermee vervalt de tijdrovende inbouw van nieuwe spanningsomvormers en kabels. Zo kunnen extra functies snel en eenvoudig worden geactiveerd. Een werklamp, waarschuwingszoemer of Blue-Spot laten zich zo in een handomdraai op de heftruck installeren.

Ook interessant

Heeft u nog vragen?