Call4Service
Contact
0172 44 67 89 Service-Hotline
Nieuwsbrief
EKS 215a banner
05/07/2021

Nieuwe innovatieve AGV: de EKS 215a

Hamburg/Norderstedt - Jungheinrich presenteert op zijn virtuele vakpersconferentie INNOVATIONS & HIGHLIGHTS 2021 zijn nieuwe automatisch geleide voertuig (AGV): de EKS 215a.

De EKS 215a heeft een basis draagvermogen van 1500kg en heeft 9 modulaire mastvarianten leverbaar, tot een maximum hefhoogte van 6 meter, waardoor het de ideale oplossing is voor het automatiseren van hoogheffende werkzaamheden. De AGV is gebaseerd op een volledig nieuw ontwikkeld, bijzonder compact FTF-chassis, waardoor de EKS 215a bijzonder kleine afmetingen heeft.

Dankzij het nieuwe beschermingsveldconcept is Jungheinrich erin geslaagd de virtuele footprint van de EKS 215a aanzienlijk te verkleinen. Dit maakt de dynamische integratie van de truck in bestaande magazijnen mogelijk. Met de nieuwe EKS 215a kunnen manuele processen, die voornamelijk door heftrucks en reachtrucks worden uitgevoerd, worden geautomatiseerd. Een volledig nieuw ontwikkelde mens-machine interface maakt een bijzonder intuïtieve bediening van de AGV mogelijk.

Inspelen op de wensen van de klant
"De nieuwe EKS 215a is het antwoord van Jungheinrich op talrijke wensen van klanten met betrekking tot benodigde ruimte en toepassingsmogelijkheden. De truck is compacter, krachtiger en gebruiksvriendelijker dan alle voorgaande trucks", aldus Manuela Schmidbauer, Product Manager bij Jungheinrich en verantwoordelijk voor de nieuwe EKS 215a. "Met een restdraagvermogen dat 40 procent hoger ligt dan dat van zijn voorganger, is het de optimale AGV voor het automatiseren van intern transport en de opslag van pallets in brede gangpaden."

Compact en flexibel in gebruik
Een bijzondere innovatie van de nieuwe EKS 215a is het nieuw ontwikkelde FTF-chassis met extra compacte afmetingen. Veiligheidsscanners zijn op een schadebestendige en ruimtebesparende manier onder de vloer van de truck geïnstalleerd. Jungheinrich heeft 131 millimeter in de lengte en 85 millimeter in de breedte bespaard op de fysieke footprint van de EKS 215a. Dankzij dit ontwerp is het FTF-chassis tien procent kleiner. Hierdoor heeft de truck minder ruimte nodig en kan hij beter worden geïntegreerd in bestaande magazijnen. Negen masttypes maken individuele oplossingen voor elke toepassing mogelijk, terwijl de vrijdragende vorken de veelzijdigheid van het transport vergroten.

Nieuwe mens-machine-interface
De nieuwe EKS 215a heeft 24-Volt technologie aan boord, in plaats van de 48V installatie in het oude model. Dit resulteert in kostenbesparingen tot 30 procent in het energiesysteem. Laadprocessen zijn geautomatiseerd. Een nieuwe mens-machine-interface met touch-display biedt extra interactiemogelijkheden tussen de bediener en de AGV. De status van de truck is in één oogopslag zichtbaar. In geval van storingen toont de interface een probleemomschrijving in gewone tekst en aanvullende concrete aanbevelingen om de onderbreking eenvoudig te verhelpen. Bovendien kunnen nu ook manuele rijopdrachten worden gedefinieerd of gestart via de interface, iets wat vroeger alleen centraal via de bedieningsconsole mogelijk was.

Individuele oplossing
De nieuwe EKS 215a past perfect in de AGV-familie van Jungheinrich. "Met zijn jarenlange expertise op het gebied van geautomatiseerde intralogistiek biedt Jungheinrich zijn klanten een omvangrijke en individuele oplossing", aldus Schmidbauer. Ondanks alle innovaties en hoewel de AGV specifiek op basis van de wensen van de klant werd ontwikkeld, bestaat de nieuwe EKS 215a voor meer dan 90 procent uit beproefde Jungheinrich seriecomponenten.

Heeft u nog vragen?