Call4Service
Contact
0172 44 67 89 Service-Hotline
Nieuwsbrief
Strategie 2030+
08-05-2025

Jungheinrich stelt duidelijke groeidoelstellingen met Strategie 2030+

Jungheinrich, een toonaangevende aanbieder van intralogistieke oplossingen, presenteert zijn nieuwe strategische koers voor de komende vijf jaar. Met Strategie 2030+ wil het bedrijf voortbouwen op zijn sterke basis en grote potentieel, om uit te groeien tot een nog sterkere wereldwijde partner voor zijn klanten. Jungheinrich wil oplossingen blijven leveren die van uitzonderlijke waarde zijn. Met de uitvoering van het strategisch plan streeft de Groep naar een omzet van 10 miljard euro en een EBIT-ROS (rendement op omzet) van 10 procent op natuurlijke basis tegen 2030.

Voortbouwend op zijn sterke kernactiviteiten in Europa, zullen de belangrijkste strategische actiegebieden bestaan uit: verdere wereldwijde expansie met een focus op Noord-Amerika en de regio Azië-Pacific (APAC), aanzienlijke groei en innovatie in de magazijnautomatisering, en een uitbreiding van het productportfolio met Mid-Tech industriële trucks. Bovendien zal Jungheinrich zijn bedrijfstransformatie voortzetten door middel van initiatieven op het gebied van productiviteit en duurzaamheid.

Het bedrijf verwacht dat belangrijke marktfactoren gunstig zullen blijven, ondanks geopolitieke onrust. De vraag naar oplossingen voor material handling zal naar verwachting blijven stijgen, met name op het gebied van magazijnautomatisering, dat de komende vijf jaar naar schatting met gemiddeld 8 procent zal groeien. Jungheinrich verwacht dat het dankzij zijn strategische initiatieven de marktgroei zal overtreffen.

Dr. Lars Brzoska, CEO van Jungheinrich AG, vertelt:
“Ons hele team bij Jungheinrich is gedreven om onze klanten in staat te stellen hun beloften aan hún klanten waar te maken. Op basis van deze duidelijke propositie hebben we onze sterke marktpositie in de afgelopen jaren al uitgebreid. Met Strategie 2030+ willen we nu wereldwijd verder doorgroeien. Met de verwachte algemene marktgroei en dankzij de zorgvuldige uitvoering van onze strategische initiatieven hebben we er alle vertrouwen in dat we onze doelstellingen zullen halen.”

Als onderneming met een sterke kasstroom, streeft Jungheinrich naar een gemiddelde kasconversieratio van meer dan 80 procent binnen de gestelde strategische termijn. Het bedrijf stelt duidelijke prioriteiten voor de inzet van zijn kapitaal. Overnames (M&A) zullen een belangrijke rol spelen bij het realiseren van extra wereldwijde groei, met name in de automatisering en in de regio’s Noord-Amerika en APAC. Jungheinrich bevestigt daarnaast zijn toewijding aan een betrouwbaar dividendbeleid.

Dr. Volker Hues, CFO van Jungheinrich AG, vult aan:
“Voor Jungheinrich betekent Strategie 2030+ verdere vooruitgang boeken en onze positie voor de toekomst veiligstellen. We hebben een solide financieel profiel opgebouwd en beschikken over de flexibiliteit om onze groeiplannen te ondersteunen. In dat kader zullen overnames en fusies een cruciale rol spelen, vooral bij onze wereldwijde uitbreiding en de versterking van onze automatiseringsactiviteiten.”

Sterk fundament om toekomstige kansen te benutten

In de afgelopen jaren heeft Jungheinrich een indrukwekkend groeitraject doorgemaakt. De omzet is aanzienlijk gestegen en het bedrijfsresultaat (EBIT) is sinds 2020 bijna verdubbeld. De vorige meerjarenstrategie (Strategie 2025+) is succesvol afgerond. Daarbij zijn belangrijke mijlpalen bereikt, zoals de overnames van Storage Solutions in de VS, en van software- en roboticaspecialisten arculus en Magazino. Ook profiteerde Jungheinrich van de grote vraag naar compacte POWERLiNE-trucks en zette het bedrijf belangrijke stappen in automatiseringsprojecten.

Dankzij dit solide fundament is Jungheinrich uitstekend gepositioneerd om de kansen in de wereldwijde markt voor intralogistiek te benutten. Tegelijkertijd moet het bedrijf zich blijven aanpassen aan een steeds competitievere omgeving. Daarom wil Jungheinrich de groei versnellen en de winstgevendheid verder verbeteren met vier strategische pijlers binnen Strategie 2030+.

Wereldwijde uitbreiding in Noord-Amerika en Azië-Pacific

Om de wereldwijde aanwezigheid te versterken, zal Jungheinrich zich richten op uitbreiding in Noord-Amerika en de APAC-regio. In Noord-Amerika wil het bedrijf meer marktaandeel verwerven wat betreft industriële trucks en de activiteiten op het gebied van automatisering en magazijninrichting uitbreiden, onder meer via het platform van Storage Solutions. In APAC wil Jungheinrich verder groeien in bestaande markten en nieuwe, geselecteerde markten betreden. Ook zullen verkoopkanalen worden uitgebreid via dealers en online platforms, en wordt een regionale hub met business service centers opgezet. Daarnaast zet Jungheinrich in op overnames en fusies om buiten Europa meer dan 1 miljard euro extra omzet te realiseren, bovenop de organische groei.

Inspelen op klantbehoeften in automatisering

Om toekomstbestendige magazijnen te bouwen, zoeken klanten steeds vaker naar oplossingen waarbij industriële trucks, mobiele robots en geautomatiseerde opslagsystemen (ASRS) naadloos samenwerken. Jungheinrich onderscheidt zich door alle onderdelen van geïntegreerde oplossingen onder één merk en uit één hand te leveren. Het bedrijf heeft al complexe automatiseringsprojecten opgeleverd, wat het potentieel onderstreept dat Jungheinrich de komende jaren verder wil benutten.

Twee recente voorbeelden van dit potentieel zijn: de inzet van mobiele robot SOTO bij MAN voor productiebevoorrading, en het gebruik van de smallegangentruck EKXa en mobiele robot arculee S voor geautomatiseerd opslag en transport bij Prodrive Technologies.

Het automatiseringsaanbod van Jungheinrich rust op drie pijlers:

  1. Een toonaangevend portfolio van oplossingen voor opslag en transport om klanten te ondersteunen in de overgang van manuele processen naar automatisering;
  2. Volledig geïntegreerde en verbonden software die verschillende interne logistieke processen aanstuurt;
  3. Uitmuntende service en support, waarmee klanten 24/7 verzekerd zijn van een betrouwbare werking van hun automatische logistieke systeem.

Overnames (M&A) in dit domein richten zich op technologische innovaties, softwareoplossingen en mobiele robots die perfect passen binnen de connected aanpak van Jungheinrich.

Uitbreiding van het portfolio met Mid-Tech trucks

Jungheinrich wil voor elke klant de juiste truck aanbieden met een volledig assortiment. Onlangs kondigde het bedrijf een belangrijke strategische stap aan: de introductie van het nieuwe Mid-Tech-merk AntON by Jungheinrich. Via een strategisch partnerschap met EP Equipment kan Jungheinrich zijn bestaande aanbod van High-Tech trucks aanvullen met aantrekkelijke Mid-Tech modellen.

Daarnaast werd de corporate venturing unit Uplift Ventures gelanceerd. Deze entiteit richt zich op het ontwikkelen van innovatieve groeibedrijven en het investeren in veelbelovende start-ups die buiten de huidige kernactiviteiten vallen. Ook ging Jungheinrich een strategisch partnerschap aan met Merantix om toepassingen op basis van kunstmatige intelligentie (AI) in de industrie te stimuleren. Als onderdeel daarvan investeert Jungheinrich 5 miljoen euro in het AI-fonds van Merantix Capital.

Topprestaties in productiviteit en duurzaamheid

Om de concurrentiepositie ook op lange termijn te versterken, blijft Jungheinrich inzetten op transformatieprogramma’s die gericht zijn op meer productiviteit en efficiëntie. Dit omvat een nieuw werkmodel, gericht op bedrijfsgestuurde segmenten, wereldwijde servicecentra en een slanke infrastructuur. Daarnaast wordt gewerkt aan een efficiënt en duurzaam productienetwerk dat de wereldwijde expansie van het bedrijf kan ondersteunen.

Het lopende DEEP-programma (digitale end-to-end processen) wordt verder uitgerold. De organisatiestructuur wordt geoptimaliseerd met als doel hogere productiviteit, lagere kosten en betere klantgerichtheid tegen 2030.

Ook op het gebied van duurzaamheid zet Jungheinrich zijn succesvolle initiatieven voort. Het bedrijf wil daarmee zijn leidende positie verstevigen en meerwaarde creëren voor alle belanghebbenden. In boekjaar 2024 ontving Jungheinrich voor het vierde jaar op rij de EcoVadis Platinum-certificering, waarmee het tot de top 1 procent van duurzaamste bedrijven wereldwijd behoort. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2030 netto-nul uitstoot te bereiken (voor scope 1 en 2).

Heeft u nog vragen?