Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Producten
Producten
Producten
Producten
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Over ons
Referenties
Referenties
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Kennisbank
Heftrucks
Heftrucks
Kennisbank
Kennisbank
Kennisbank
Wet- & Regelgeving
Kennisbank
Kennisbank
Veiligheid
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Wij zijn de makers van de interne logistiek. Met visie, vakmanschap, oog voor maatschappelijke ontwikkelingen en ondernemerschap realiseren we uw optimale goederenstromen. Dat is wat ons al sinds het prille begin kenmerkt.
Onze oprichter Dr. Ing. Friedrich Jungheinrich was een Hamburgse pionier met een jarenlange ervaring uit het import- en exportbedrijf van zijn vader. De problemen van de ongemechaniseerde logistiek leerde hij in het begin van de twintigste eeuw letterlijk uit eerste hand kennen.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog voorzag hij dat de groei van de goederenstromen een vlucht zou nemen. In 1948 start hij daarom met de productie van steekwagens en palletwagens – toen nog onder de naam ‘Ameise’: Duits voor de vlijtige werker onder de dieren, de mier. Zodra hij in 1953 de activiteiten onderbrengt in een apart bedrijf (H. Jungheinrich & Co Maschinenfabrik) gevestigd in Hamburg, gaat het snel. Inmiddels bestaat het concern, nu beter bekend onder de naam Jungheinrich AG, ruim 70 jaar en is het een globale speler in material handling met meer dan 20.000 medewerkers wereldwijd.
Elf jaar na de oprichting van het moederbedrijf, opende in 1964 Jungheinrich Nederland zijn deuren. Deze vestiging bestaat inmiddels al ruim 60 jaar en is gevestigd in Alphen aan den Rijn. Vanaf het begin werkt Jungheinrich in Nederland samen met transporteur Kamps Transport die exclusief het transport van zijn heftrucks verzorgt. Deze samenwerking heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een sterk partnerschap. Met als kers op de taart de opening van een logistieke hub in 2024 te Bleiswijk.
De grondslag van Jungheinrich werd gelegd in 1953 met de oprichting van H. Jungheinrich & Co. Maschinenfabrik. In de jaren vijftig en zestig beleeft de Bondsrepubliek Duitsland het zogenaamde ‘economische wonder’. De exportactiviteiten worden een belangrijke bron van inkomsten voor ons bedrijf en geleidelijk aan worden de eerste buitenlandse vestigingen opgericht. Jungheinrich legt in deze periode de basis voor het worden van een internationale speler in de material handling sector.
• 1953: Op 7 augustus wordt H. Jungheinrich & Co. Maschinenfabrik opgericht, de voorloper van Jungheinrich AG. De eerste elektrisch vierwiel heftruck “Ameise 55” wordt geproduceerd. De eerste vestiging opent dit jaar zijn deuren in Mülheim/Ruhr.
• 1954: De nieuwe elektrisch aangedreven modelserie van het merk “Ameise” en de eerste heftrucks en trekkers met bestuurdersplatform worden op de markt gebracht.
• 1956: De ontwikkeling en productie van eigen elektromotoren gaat van start. De eerste buitenlandse verkoopmaatschappij, Hermann F. Jungheinrich GmbH, wordt opgericht in Oostenrijk. Vele anderen buitenlandse vestigingen volgen hierna. Met de reachtruck “Retrak” wordt een volledig nieuwe categorie industriële trucks ontwikkeld.
• 1958: De nieuwe fabriek in Hamburg-Wandsbek wordt in gebruik genomen, waardoor de productiecapaciteit wordt vergroot.
• 1960: De eerste wielaangedreven heftruck “Ameise Junior” met dwarsbesturing en startaccu's stelt kleine bedrijven in staat om te profiteren van de voordelen van pallets.
• 1962: We ontwikkelen de eerste automatisch gestuurde en inductief geleide stapelaar, de “Teletrak”.
• 1964: De Nederlandse vestiging wordt opgericht en de lokale samenwerking met transporteur Kamps Transport start. Het begin van een sterk partnerschap.
• 1966: Er wordt grond aangekocht in Norderstedt. De start van de eerste bouwfase van de fabriek daar legt de basis voor de toekomstige groei van ons bedrijf.
• 1968: Op 28 januari overlijdt onze oprichter Dr. Friedrich Jungheinrich op 68-jarige leeftijd. Hij laat een gezond en welvarend bedrijf achter. In hetzelfde jaar wordt de “ETX” geïntroduceerd. Deze hoogbouw- en smalgangentruck zorgt voor een betere benutting van het magazijn.
Na het overlijden van onze oprichter blijven we een onafhankelijk familiebedrijf onder leiding van de aandeelhoudersfamilies Lange en Wolf. Eind jaren zeventig wordt een nieuw innovatieoffensief gelanceerd. Tegelijkertijd introduceren we een nieuw ontwerpprincipe, breiden we de fabriek in Norderstedt uit en stroomlijnen we onze productie.
• 1972: In het logistieke proces van het magazijn wordt orderverzamelen steeds belangrijker. Wij ontwikkelen hiervoor de juiste speciale apparatuur.
• 1974: We starten met onze eigen verhuur- en tweedehands afdeling.
• 1977: Magazijnstellingen van het type “Delta” wordt geïntroduceerd.
• 1982: De introductie van de automatische stapelaar, het ARS systeem, markeert de intrede in het automatiseren van heftruckwerkzaamheden. Daarnaast wordt ’s werelds eerste driewiel heftruck met aandrijving op alle wielen geïntroduceerd. Deze heftruck vormt een alternatief voor de eveneens in het portfolio opgenomen achterwielaandrijving.
• 1984: Palletiseer- en orderverzamelsystemen worden aangeboden om orderverzameltaken te kunnen automatiseren. De nieuwe assemblagefabriek in Norderstedt wordt in gebruik genomen. Deze fabriek fungeert als centraal magazijn voor productie en reserveonderdelen en omvat computergestuurde poedercoating en computergestuurde assemblagelijnen voor industriële trucks.
• 1987: Met de nieuwe Retrak generatie openen we een nieuwe dimensie in ruimtebesparende opslag voor reachtrucks. Voor het eerst behaalt ons bedrijf een omzet van meer dan een miljard DM en heeft het in totaal 5.330 mensen in dienst.
In het jaar van de Duitse hereniging gaan we naar de beurs en wordt het concern grondig geherstructureerd. Vanaf het begin van het nieuwe millennium bieden we onze producten dan ook uitsluitend nog aan onder het merk Jungheinrich en blijven we inspelen op groeiende vraag naar moderne industriële trucks en magazijntechnologie.
• 1990: Het Jungheinrich concern wordt een naamloze vennootschap en is vanaf 30 augustus van dat jaar een beursgenoteerd bedrijf.
• 1991: Het Drive-In-systeem voor multidiepe opslag komt op de markt.
• 1994: Het ComFOUR-concept wordt geïntroduceerd. Het biedt onze klanten de keuze tussen financiering, huur, leasing en huur als financiële dienstverlening. Onze fabrieken in Norderstedt, Wandsbek en Lüneburg zijn gecertificeerd volgens de norm DIN ISO 9001.
• 1995: We ontwikkelen 's werelds eerste reachtruck met een centrale bedieningshendel, onze “multiPILOT”.
• 1996: Onze volledige verkoopafdeling is gecertificeerd volgens ISO DIN 9001.
• 1997: Introductie nieuwe generatie milieuvriendelijke diesel- en LPG-heftrucks, die als eerste in de markt worden aangeboden met hydrostatische of hydrodynamische aandrijvingen.
• 1999: Ons milieubeleid is gecertificeerd volgens ISO DIN 14001.
• 2005: De 100.000ste truck met driefasige wisselstroomtechnologie wordt geleverd. We presenteren 's werelds eerste heftruck met een draaibare cabine. Onze eigen in house ontwikkelde magazijnstellingen (type B) worden voor het eerst geïntroduceerd.
• 2006: Het centrum voor gebruikte heftrucks start zijn activiteiten in Dresden.
• 2007: We leveren de 50.000ste 48-volt elektrische heftruck.
• 2009: In Landsberg wordt een nieuwe fabriek voor de productie van elektrische palletwagens in gebruik genomen. In Nederland wordt ons nieuwe opleidingscentrum voor heftrucktrainingen en veiligheidscursussen geopend.
• 2010: Een nieuwe poedercoating fabriek wordt in gebruik genomen in Norderstedt. We breiden ons productportfolio uit met het Warehouse Management Systeem (WMS) en vlootbeheer-software.
Door alsmaar veranderende marktomstandigheden vormen transformatie, globalisering, diversificatie en de focus op automatisering belangrijke speerpunten in de bedrijfsstrategie 2030+. Het motto ‘a clear destination’ staat voor onze gezamenlijke focus op het behalen van impactvolle resultaten voor onze klanten en organisatie.
• 2011: De “EJE 112i” met lithium-ion technologie gaat in serieproductie. Oprichting van de Nederlandse financiële afdeling Jungheinrich Financial Services (JFS).
• 2012: Naast de fabrieken in Duitsland wordt de eerste paal geslagen voor een nieuwe productiefaciliteit in Qingpu, China.
• 2013: Het centrum voor reserveonderdelen in Kaltenkirchen en de nieuwe fabrieken in Degernpoint en Qingpu (China) worden in gebruik genomen.
• 2014: Jungheinrich Logistiksysteme GmbH en de divisie “Energie- en Aandrijfsystemen” worden opgericht.
• 2015: In december 2015 verhuist Jungheinrich AG naar het nieuwe hoofdkantoor op de traditionele bedrijfslocatie aan de Friedrich-Ebert-Damm 129 in Hamburg, waar van 1958 tot in de jaren 90 ook de productie plaatsvond en waar tot 2007 het hoofdkantoor van de groep was gevestigd.
• 2018: Eerste reachtruck met geïntegreerde li-ion accu (ETV 216i) en de eerste zelf ontwikkelde high-performance miniload (STC 2B1A) worden op de markt gezet.
• 2019: In navolging van de ETV 216i wordt ook de eerste stapelaar met geïntegreerd lithium-ion technologie, de ERC 216zi, geïntroduceerd.
• 2021: Perfect Fit: We nemen de mobiele robotfabrikant arculus over en vieren tien jaar lithium-ion technologie “made by Jungheinrich”.
• 2022: We presenteren het revolutionaire geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen: PowerCube.
• 2023: Jungheinrich neemt Storage Solutions Group (SSI) over, een toonaangevende leverancier van stellingen en magazijn automatisering in de VS. Ook roboticaonderneming Magazino wordt volledig overgenomen. Jungheinrich is nu in 42 landen vertegenwoordigd met eigen verkoopmaatschappijen.
Sinds maart 2023 produceert Jungheinrich concernbreed geen heftruck meer met verbrandingsmotor en wordt in Nederland de eerste elektrische servicebus geïntroduceerd. Als eerste intralogistiekleverancier gaat de groep 100% elektrisch. Jungheinrich Nederland is verder na uitgebreid medewerkersonderzoek officieel gecertificeerd als Great Place to Work.
• 2024: Het ‘Science Based Targets initiative’ (SBTi) heeft de klimaatdoelstellingen van Jungheinrich beoordeeld en officieel goedgekeurd. Jungheinrich Nederland opent samen met Kamps Transport een nieuwe 20.000 m2 tellende logistieke hub in Bleiswijk.
• 2025: Een strategische samenwerking met EP Equipment wordt aangegaan, resulterend in het nieuwe Mid-Tech heftruckmerk ‘AntOn by Jungheinrich.’ Uplift Ventures wordt opgericht, een dochteronderneming verantwoordelijk voor de internationale venture-activiteiten van de Jungheinrich Groep.
Nieuwsbrief
Nu aanmelden