Call4Service
0172 44 67 89 Service-Hotline
Persberichten Jungheinrich
02/06/2018

CEVA Logistics stapt over op lithium-ion magazijntrucks

CEVA Logistics stapt de komende jaren volledig over op lithium-ion hef- en magazijntrucks. Lithium-ion wordt niet alleen de standaard voor alle nieuwe warehouses, met Venray 2 wordt door Jungheinrich ook de eerste bestaande locatie overgezet.

Aan de bestelling bij Jungheinrich is een gedegen traject voorafgegaan. Dat traject begon twee jaar geleden met een test met een lithium-ion orderpicker. CEVA werkt in Venray in tweeploegendiensten (piekseizoen drieploegendiensten) en kon de voordelen van lithium-ion techniek duidelijk vaststellen. Die liggen niet alleen op het vlak van gebruiksgemak en innovatie, maar juist ook op het gebied van total costs of operations (tco).

Marc Janssen, Facility Manager Site Venray: “We hebben op deze locatie te maken met behoorlijk lange rijafstanden. Wanneer een tractiebatterij gewisseld moet worden, verliest de chauffeur tijdens het heen en weer rijden naar het laadstation luttele minuten. En dan is het wisselen zelf nog niet eens gedaan. We hebben geklokt dat het ons totaal gemiddeld 12 minuten per keer kost.”

De nieuwe lithium-ion trucks zijn door Jungheinrich dusdanig gedimensioneerd, dat ze de volledige werkdag ruimschoots aan kunnen. Wisselen is er dus niet meer bij. Jan de Breet, Procurement Manager: “Door niet meer te wisselen, reduceren we ook schadekosten aan tractiebatterijen, trucks en wisselapparatuur.” De conventionele loodzuur batterijen gaan bovendien soms kapot door fouten bij het laden. Jan de Breet: “De tijdwinst zorgt maar voor een beperkt deel van de totale kostenbesparing.”

Naast de tijdwinst en schadereductie, zorgt ook de langere levensduur van de accu’s voor een verlaging van de tco. Jungheinrich geeft een volledige garantie van 5 jaar of 10.000 bedrijfsuren op de accu. “Wie weet gaan de batterijen wel langer mee dan de trucks”, denkt Jan de Breet al vooruit. “In dat geval kunnen we ze in nieuwe Jungheinrich magazijntrucks misschien weer hergebruiken.”

43 orderpickers en palletwagens

CEVA bestelt bij Jungheinrich 43 magazijntrucks met lithium-ion techniek, variërend van orderpickers tot elektrische palletwagens met staplatform. Jungheinrich neemt ook de realisatie van een nieuw laadstation op zich. “In verband met de grootte van de vloot moeten we ook onze elektrische installatie en onze procedures aanpassen”, zo legt Marc Janssen uit. Jungheinrich heeft daarbij geadviseerd. Lithium-ion trucks moet je idealiter tijdens elke pauze even aan de lader koppelen. Jungheinrich richt daarom voor CEVA een laadstation in op een plek dichtbij de kantine. “Daarnaast gaan we straks niet allemaal meer tegelijk met pauze. Zo beperken we de spanningspiek die tijdens het bijladen ontstaat.”

De logistiek dienstverlener heeft voorafgaand samen met Jungheinrich de spanningsbehoefte nauwkeurig in kaart gebracht. De fabrikant heeft al veel ervaring met lithium-ion heftrucks en magazijntrucks. Jungheinrich heeft CEVA tijdens het hele proces dan ook begeleid. Marc Janssen: "Voor ons is het belangrijk om risico’s uit te sluiten. Door het delen van best practices en het maken van uitgebreide berekeningen heeft Jungheinrich ons echt verder geholpen. Jungheinrich heeft zelfs onze elektrisch installateur geïnstrueerd, zodat we zeker weten dat de infrastructuur optimaal ingericht wordt.”

Over CEVA Logistics

CEVA Logistics is een van de grootste logistiek dienstverleners ter wereld en beschikt over 28 vestigingen in de Benelux en ongeveer 3500 medewerkers. Wereldwijd is CEVA Logistics in ruim 170 landen gevestigd met meer dan 40.000 medewerkers. De kracht van het bedrijf zit in het talent van zijn mensen: samen elke dag verbeteren. Binnen CEVA Logistics is veel ruimte voor ideeën en genoeg kansen om te groeien. How far do you want to go?

Heeft u nog vragen?