Call4Service
Contact
0172 44 67 89 Service-Hotline
Nieuwsbrief
Kennisbank Jungheinrich verbruik elektrische heftruck

Wat verbruikt mijn elektrische heftruck?

Een laag energieverbruik binnen het intern transport is erg belangrijk. Hiermee houdt u de kosten binnen de perken. Duurzaam ondernemen is belangrijk en er komen steeds meer eisen bij voor bedrijven om hier aan te voldoen. Het energieverbruik van uw heftruck draagt ook bij aan het energieverbruik van uw bedrijf. Maar op welke manieren kun je het energieverbruik van een elektrische heftruck meten?

Energie en kosten

Allereerst is het belangrijk om te weten dat een heftruck door verschillende energiebronnen aangedreven kan worden. Deze energiebron resulteert in directe kosten zoals de prijs per kWh, prijs per liter of prijs per kg. Dit hangt dus af van het soort heftruck (diesel, LPG, elektrisch, loodzuur accu). In het geval van een elektrische heftruck is dit elektrisch aangedreven via een accu. 

Belangrijker en interessanter is om te weten hoeveel de kosten per palletverplaatsing zijn. Dit is namelijk hetgeen waarvoor de heftruck voornamelijk gebruikt wordt en waar de heftruck in moet presteren. Een goede manier om de daadwerkelijke productiviteit van uw truck te meten. 

Energieverbruik van uw heftruck meten

Het energieverbruik van een heftruck is op een aantal verschillende manieren vast te stellen:

Meet manier

Toelichting

VDI-typebladen en specificaties

VDI-typebladen van de fabrikant geven een indicatie van het verbruik indien er rekening gehouden wordt met hetzelfde aantal cycli. Dit geeft geen indicatie van de productiviteit van de truck. Meer uitleg over VDI, vindt u onderaan de pagina.

Meting tussen het stopcontact en de lader

Hier meet u met een meter tussen de lader en het stopcontact het energieverbruik tussen het stopcontact en de lader. Hier wordt dan ook het verlies van de lader gemeten.

Deze meter kunnen wij aanleveren en de meting voor u doen. Maar u kunt ook zelf de meting uitvoeren. Deze manier meet alleen het pure stroomverbruik na de inzet. U kunt hieruit niet de productiviteit van een heftruck meten. Ook speelt het type lader een rol.

Meting aan de accu tijdens het rijden

De meter (bijvoorbeeld een Batcom), wordt op de accu gemonteerd. De Batcom kan continu radiografische informatie verzenden of direct op een truck worden uitgelezen.

Onafhankelijke test

Een vast parcours afrijden of zelfs de echte inzet bij u op locatie. Dit is betrouwbaar omdat de trucks in de juiste inzetsituatie getest kunnen worden. De meest optimale manier om de productiviteit van uw truck te meten. Ook komt de invloed van de chauffeur aan het licht.

Wat verbruikt nog meer energie?

Het heffen verbruikt het meeste energie. Maar ook het gebruik van voorzetapparatuur zorgt voor extra verbruik. Het gemiddelde verbruik (tijdens praktijktesten gemeten) van een truck is:

  • elektro 3-wl 1,5 ton = 4,74 kW/h
  • elektro 4-wl 2,5 ton = 8,07 kW/h 
  • reachtruck 1,6 ton = 2,90 kW/h

VDI, wat is dat?

VDI staat voor ‘Vereinigung Deutscher Ingenieure’ (Vereniging Duitse Ingenieurs). Om goede en gelijkwaardige typebladen voor heftrucks en magazijntrucks op te kunnen stellen, heeft de VDI richtlijnen ontwikkeld. Alle heftruckfabrikanten moeten zich aan die richtlijnen houden. Voor de metingen worden nauwkeurig gespecificeerde protocollen gehanteerd. 

Nieuwsbrief inschrijven Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

  • Productnieuws
  • Speciale aanbiedingen & acties
  • Beurzen en evenementen

Schrijf je nu in!

Ook interessant

Heeft u nog vragen?